Roel bezoekt eerste KeukenCoach ondernemer Mustapha Sarti
Naar mijn idee moet geluk in ondernemerschap het doel zijn. Duurzaam zakelijk succes ligt dan vaak in het verschiet. Maatwerk in samenwerking, dat is daarvoor de essentie. De persoon echt kennen, handwerk dus en geen keurslijf opdringen.
Zo ‘bevraag’ ik vandaag Mustapha Sarti; een rustig persoon met een vriendelijke professionele uitstraling. Hij is de eerste KeukenCoach ondernemer, gevestigd in Amersfoort.
Keukencoach winkel Amersfoort
Ondernemerschap is jou met de paplepel ingegoten of niet?
Ik kwam al op jonge leeftijd in aanraking met het ondernemerschap, doordat mijn vader jarenlang een eigen slagerij had. “Het is eigenlijk altijd wel een droom geweest om te gaan ondernemen. Dat komt deels vanuit mijn cultuur, maar deels ook door mijn vader. Door hem leerde ik de kneepjes van het vak. Na een afgeronde hbo-opleiding richting International Marketing Management, ging ik vanaf 2004 aan de slag bij verschillende organisaties binnen keukenland. Sindsdien zijn alle facetten van het vak wel eens voorbijgekomen. Als dan de kans om te gaan ondernemen ineens op je pad komt, dan grijp je die natuurlijk meteen. Die kans kwam voor mij destijds bij Grando Keukens hier in de Villa Arena. Sindsdien ben ik altijd ondernemer gebleven.”
En toen ineens kruisten onze wegen. Het nieuwe concept KeukenCoach triggerde jou. Een nieuwe formule, waarin nog veel ontwikkeling is de aankomende jaren. Zag je dat niet als een gok Mustapha?
Eigenlijk zag ik het juist als een pré. Doordat het nog zo ontwikkelt, kan ik juist meewerken en meebouwen aan iets krachtigs. Mijn ideeën kunnen echt iets toevoegen, ik word gehoord door jullie en kan een beetje meebouwen aan het ‘huis’. Dat is veel moeilijker om in een bestaande, uitgegroeide, formule voor elkaar te krijgen. Daarnaast vind ik het vooral belangrijk dat je met mensen gaat werken die een visie hebben. Bij Jaap en jou had ik dat gevoel sterk. Een lange termijn visie is belangrijk, zeker bij een nieuwe formule, omdat het anders kwetsbaar wordt en op termijn uit elkaar kan gaan vallen. We kunnen de energie er één keer insteken. Dus het avontuurlijke heeft een rol gespeeld maar wat me over de streep heeft getrokken zijn de consistentie, ervaring en stabiliteit van jullie inmiddels grote organisatie met I-KOOK erachter.
Gebakjes in de winkel
De komende jaren gaan we hard groeien. Om relevant te blijven moeten we steeds veranderen. Ik heb het wel eens over een ‘veranderingsmachine’. Het is een soort van topsport toch? Wat niet moet veranderen zijn onze waarden zoals integriteit en authenticiteit, jezelf ‘moeten’ zijn. Kun jij ook iets aanwijzen wat NIET moet veranderen?
De korte lijnen binnen de organisatie vind ik heel erg fijn. Als ik jou opbel en het past niet bij jou, zorg je dat ik in contact kom met de juiste persoon. Snel schakelen, wendbaar blijven, menselijk, die dingen moeten niet veranderen!
Dank Mustapha!
Roel Oostra en Mustapha Sarti